מגמת ביולוגיה
רקע כללי
- האם ניתן למצוא תרופה לסרטן ולמגפת האבולה?
- מדוע מסוכן לשתות אלכוהול בחוץ כשמאד קר?
- האם הלב נח? ומה עם המוח?
- מה גורם לנו להסמיק מבושה? או מאהבה?
- על איזה מקור הלכתי נשענים כאשר דנים בסוגיית אם פונדקאית?
בנושאים אלו ואחרים נעסוק בלימודי הביולוגיה. הביולוגיה היא תחום מדע הקשור לכל תחומי החיים ומהווה בסיס להבנת נושאים יומיומיים ואקטואליים.
חידושים שונים בתחומי הגנטיקה, התזונה, הרפואה, ביוטכנולוגיה, חקלאות, וטרינריה, הם פרי מחקרים בתחומים שונים בביולוגיה. לימוד והבנת נושאים שונים בביולוגיה מפתחים כישורי חשיבה ונותנים כלים להבנת העולם הסובב אותך.
במסגרת הלימודים במגמה נכיר נושאים שונים ונתמודד עם שאלות ערכיות וחברתיות הנובעות מההתפתחות המדעית בתחומים אלו. נעסוק בקריאת מאמרים מדעיים וניתוחם, נכיר מחקרים מדעיים וחידושים בתחום הביולוגיה.
הלימודים במגמה משלבים שיעורים עיוניים, שיעורים מתוקשבים, עבודת מעבדה, עבודת צוות ויישומי מחשב.
המטרה
- העמקה בהבנת עולמנו תוך התמקדות בנזר הבריאה – האדם וסביבתו.
- פיתוח מיומנויות חקר ולמידה עצמאיים.
- העלאת המודעות לכוח שלנו בשמירה על איכות חיינו.
- למידת מדעי הטבע מביאה להתקדמות בעבודת ה’.
תוכנית לימודים – 5 יח”ל:
- חלק עיוני- 3 יח”ל (שאלון מאוחד)
א. נושאי ליבה – נושאי חובה בשלוש רמות ארגון:
ü רמת התא – הנושא : התא |
ü רמת האורגניזם השלם – הנושא: מבוא לביולוגיה של האדם |
ü רמת המערכת האקולוגית – הנושא: אקולוגיה |
ב. נושא העמקה – מיקרואורגניזמים.
ג. אנסין – נושאים מתחלפים:
נושאים אלה יעסקו בתכנים שבחזית המדע והוראתם תהיה בנויה על לימוד מאמרים מעובדים. נושאים לדוגמא:
ü פרקים בהתפתחות עוברית | |
ü פרקים בביוטכנולוגיה (מנקודת מבט ביולוגית) | |
ü פרקים העוסקים בשאלות הקשורות במגוון המינים. |
2. חלק מעשי – 2 יח”ל
ד. מעבדה חוקרת:
ביחידה זאת הבנות חוות את המחקר והטכנולוגיה באופן מעשי. הן נחשפות לכלים, שיטות ומכשירים אשר מהווים חלק בלתי נפרד מתעשית הידע והמחקר. כמו כן לומדים עיבוד נתונים במחשב (אקסל) ועקרונות בסטטיסטיקה.
יחידה זאת מהווה השלמת התמונה הכוללת ללימודים התאורטים הנלמדים במגמה.
ה. ביוחקר:
ביחידה זו, שתיים / שלוש בנות בוחרות נושא הקרוב לליבן (במסגרת אישורי הפיקוח ללימודי הביולוגיה). הן מעלות שאלות חקר בנוגע אליו ומתכננות ניסוי על פי הפרמטרים הנלמדים ביחידות האחרות.
בסיוע צוות ביולוגיה (לבורנטית ומורה), הן מבצעות את הניסוי, מתעדות את תוצאותיו ומסיקות מסקנות. את כל התהליך הן מתעדות בפרקי חקר המוגשים כעבודה ולבסוף גם נבחנות עליה בע”פ.
דרישות מיוחדות:
עניין רב בתחומים הנלמדים.
יכולת השקעה והתמדה לאורך זמן.
מומלץ לתלמידות 4 יחידות ומעלה במתמטיקה.
יתרונות אקדמיים:
מקנה בונוס של 25 נקודות.
מהווה בסיס למקצועות מדעיים.